maandag 30 september 2013

De eerste Thuis wedstrijd U18 - Windmills U18

De kop is eraf en ik moet bekennen dat het mij nog niet meevalt. Vorige week een redelijke oorwassing tegen Hoofddorp 58 -23 en deze middag moesten we tegen de medekoploper (na 1 wedstrijd) Windmills uit Zaandam. Deze ploeg is jong redelijk lang en snel. Het beloofde een pittige pot te worden. We startten in een zone verdediging, iets waar we de laatste tijd veel op getraind hebben en dat met name tegen ploegen met een beperkt schot aardig kan werken, als we de opdracht blijven uitvoeren. Dit ging in het 1e part heel aardig. Om en om werd er gescoord en hoewel wij nalieten om eenvoudige lay-ups af te ronden, was het een aardig potje om te zien. Zonder vast aanvalsspelletje en met name door goed passen op Bob (inside) konden we bijblijven. Discipline in de verdediging hield ons op de been. In het 2e part was het niet anders en ik stel als we de lay-ups gewoon raak gooien sta je met rust gewoon een punt of 8 voor. De waarheid is anders, te snel schieten, te gehaast passen en vooral te weinig onderlinge communicatie liet ons keer op keer de bal inleveren bij Windmills. Geluk was wel dat ook zij redelijk slordig met de bal omgingen. De rust liet een achterstand zien van een punt of 4. Niets aan de hand zou je denken. De waarheid was hard. Stomme passes, nog dommere schoten en vooral minder goed verdedigen en niet uitboxen in de rebound liet de tegenstander uiteindelijk toch nog met 10 punten verschil winnen. Wat mij betreft volslagen onnodig. Wat hebben we deze en ook de vorige wedstrijd gezien. Een stel basketballers die wel willen spelen, maar conditioneel en technisch tekort komen tegen ploegen als de bovengenoemde 2. Dat ligt niet zo zeer aan het feit dat we zoveel slechter zijn. Dat ligt toch voornamelijk aan de intensiteit van het trainen en de wens om beter te worden. Nu roep ik dat wel vaker en misschien hebben we direct de 2 beste ploegen geloot, maar heren een dooie lay-up moet er gewoon in. Ik heb er wel 8 gezien die mis gingen Verdedigen doe je tot je er bij neer valt. We hebben 4 wissels en die kunnen je prima vervangen als je moe bent. Overigens vallen we te snel neer. We laten immers niets voor de wedstrijd staan, gaan veel te laat naar bed en zijn daarbij niet altijd nuchter. Verder is van de oude U18 gemiddeld nog geen 1 training per week bezocht. De randvoorwaarden om goed te presteren worden zo niet echt ingevuld. Deze mannen zijn immers veel te goed en hoeven niet meer te trainen;-(( Overigens werken rooster en school niet altijd mee. En ook helaas voor mij, GTA5 is uitgekomen, dus daar moet voldoende tijd voor overblijven. De jonkies daarentegen hebben met elkaar denk ik 1 training gemist. Die hebben vergelijkbare problemen en vinden nog wel tijd. Indien we beter willen presteren moeten we beter en harder trainen, verdedigend maar ook aanvallend. Wil je dat niet, ook goed, maar dan kies je zelf voor minder spelen. Er zal een spelletje geleerd moeten worden en er moet beter vanuit rollen gespeeld worden met een spelverdeler, forwards en pivots/ center spelers. Allemaal begrippen en rollen die je alleen maar kunt begrijpen als je traint en luistert. Ja helaas is basketball alleen maar te leren door doen. Veel oefeningen zitten in elke training met verschillende vormen. Helaas hebben we een aantal geweldige sub coaches in het veld staan tijdens trainingen en de wedstrijd die elke training verwachten dat ik het Ei van Columbus uit mijn hoed tover zodat basketbal in 1 training te leren is. Commentaar over het uitblijven van mijn "magic" verstoort het coachen en trainen behoorlijk. Veel van de boodschap komt hierdoor niet over. Nu genoeg negatiefs, immers elke training is een kans om beter te worden. Beter te (willen) worden doe je zelf. Ik ben erg gelukkig als je inzet toont, maar uiteindelijk doe het het voor je team en jezelf. Dan al laatste de punten van afgelopen zaterdag Rody 4 Bob 14 Max 4 Nando 8 Jeffrey 4 Ricardo 2 Niels? 1 vrije worp aan het eind 3e kwart, staat geen nummer bij. Volgende week beter? Ik ga ervan uit. Sjaak

1 opmerking:

  1. Ik ben blij dat ik weer wat kan lezen over de wedstrijden, ga je ook trouw weer volgen dit jaar.
    Groetjes, Netty

    BeantwoordenVerwijderen