dinsdag 4 november 2014

The Challengers U18 - Racing Beverwijk U18

De blog van deze week is wat mij betreft er een om eens met jullie van gedachten te wisselen. We hebben afgelopen zaterdag gewonnen en wel omdat er 4 mensen voornamelijk op de bank hebben gezeten. Teamgenoten die net als jullie trainen en met veel inzet proberen deel te nemen aan de wedstrijden. Ik maak daarbij keuzes afhankelijk van hoe het spel zich gedurende de wedstrijd ontwikkelt. De tegenstanders tot nu toe maakten het mij gemakkelijk om te coachen en ieder speeltijd te geven. Sommigen meer, anderen iets minder. Daarbij laat ik vaak dingen aan het toeval over. Iemand draait lekker en mag wat langer staan. Iemand gaat niet lekker en die laat ik wat langer wennen. Jullie weten ook dat ik hoge eisen stel en een paar in mijn ogen domme overtredingen, foute passes of balverlies en dan ga je hoogstwaarschijnlijk zitten. De wedstrijd van zaterdag was een puntje puntje wedstrijd. Beverwijk was een taaie ploeg met een paar grote, snelle jongens die ook nog wel een balletje konden raakmikken. Dat heeft er toe geleid dat ik (te?) veel met Mick, Jeffrey , Nando, Rick en Ricardo heb gespeeld. Die keuzes hebben mede geleid tot een uiteindelijk gewonnen wedstrijd 66 – 53. Een moeizame zege die pas laat in het 4e kwart leidde tot een verschil van 13 punten. Op de bank Brendan, Moos en de U16 bankspelers Bas en Omar die als gevolg van mijn keuzes, lees wens om te winnen, nauwelijks gespeeld hebben. Daarvoor heb ik ze in het laatste part en aan het eind van de wedstrijd bedankt. Ze laten het namelijk na, om te mokken over het geringe aandeel dat zij hadden in de overwinning. Na de wedstrijd ben ik bekritiseerd door ouders, over het alleen maar laten spelen van de genoemde 5. Zij zien immers een zoon teleurgesteld op de bank zitten en ik kies niet voor hem. Dit dilemma heb ik als coach. Ik ben fanatiek, dat weten jullie, dat zie je op trainen en dat zie je als ik coach. Dat ben ik, "what you see is what you get". Mijn vraag nu:” willen jullie dat? Wil je een coach die fanatiek is, die gaat voor de winst. Dus moet ik, in het geval van een wedstrijd zoals deze zaterdag, de keuze maken zoals nu. Dus kiezen voor de mensen die op dat moment het verschil maken. Never change een winning team dus. (Overigens weet ik donders goed wat het betekent om op die bank te zitten, dat vormt je. Of dat positief is? Dat laat ik aan de lezer.) Of kiezen we voor de evenredige speeltijd en niet primair de winst. Dan hoef ik mij in het vervolg niet meer te verantwoorden aan de bankzitters. Voor die overige wedstrijden zal ik nog meer gaan letten op evenredige speeltijd, daar mag je mij op aanspreken. Wat natuurlijk niet wil zeggen,dat ik de prikkel "Wie traint, speelt", dan afschaf. Zaterdag lijkt mij een mooie dag om hier eens met jullie over te bomen. Coach

Geen opmerkingen:

Een reactie posten