maandag 20 april 2015

De laatste wedstrijden MBCA en Alkmaar Guardians

Vorige week moesten we de laatste thuiswedstrijd spelen. MBCA uit Amstelveen was de tegenstander. Volgens de stand een makkie. In de praktijk was dat bepaald niet zo. Wat ik er van in dit blog vermeld, is dat we Nando er weer bij hadden. Bas zijn vinger stond scheef, in een spalk en zou niet meedoen. Met 7 man moesten we het klusje gaan klaren. Dat lukte uiteindelijk na veel (te veel?) moeite. We bleven eigenlijk de hele wedstrijd onder ons niveau spelen en zo werd maar weer aangetoond dat deze competitie, er een is waar de verschillen tussen de ploegen klein zijn. Uiteindelijk wisten we de wedstrijd te beslissen met 43 - 34. Het sheet is niet te lezen, dus een samenvatting van de scores geef ik niet. Laat ik het maar zo verwoorden. Iedereen heeft naar behoren gewerkt en gescoord. Zoals zo vaak dit seizoen. We bleven door deze score bovenaan in de competitie. Wat nu volgde, was de wedstrijd uit, tegen Alkmaar. Winst was het kampioenschap en verlies de 2e plaats dus de opdracht was duidelijk. Uitgaande van onze eigen kracht deze competitie, geloofde ik dat er een goede kans was. Helaas bleek dat in deze wedstrijd ijdele hoop. Vanaf het begin van de wedstrijd hadden we moeite de zenuwen de baas te blijven. De eerste 4 lay-ups werden er direct naast gegooid en Alkmaar kon tot 9 - 0 weglopen, voordat wij een strafworp benutten. Na het 1e part stond het 11-4. We speelden te gehaast, te bang ook en er werd niet echt (of echt niet!) gefloten voor fouten op doelende spelers van ons. Afijn het zou een moeilijke avond worden. Het 2e part werd meer van hetzelfde, tot 21 - 6 liep Alkmaar uit en vanaf dat moment hield Mick ons een beetje in de race. We kregen ze echter flink om de oren. Met name een speler die ik nog niet gezien had bij hun team, met nummer 50 was niet te stoppen. Drie punters, verre twee punters hij mistte deze avond weinig op weg naar 22 punten. Met veel krachtgebruik en te weinig gefloten fouten, kon Alkmaar de rebounds veroveren. En jammergenoeg blijkt dan maar weer dat eigen fluiters met 2 maten meten. Niet dat het veel aan de eindslag had kunnen veranderen, daarvoor speelden we zelf te wisselvallig. Maar de verschillen die nu verschenen stonden in geen enkele verhouding tot de kracht van de beide teams. Uiteindelijk bereikten we teleurgesteld het eind met een stand van 63 - 33. Gelet op de verschillen waarmee Alkmaar tot dan had gewonnen (gemiddeld 4.3 punten verschil) een monsteruitslag. Een uitslag die zwaar op de maag ligt. Des te pijnlijker was het dat we de thuiswedstrijd tegen Alkmaar niet konden winnen met de blessure van Nando en de afmelding van Moos. Afijn als, als,.... heren we hebben een fantastisch seizoen gedraaid en mogen als jonkies uiterst tevreden zijn met de 2e plaats in de competitie tegen een winnaar van U20 (+?). Van de 22 wedstrijden werden er 20 gewonnen en 2 verloren, beide van Alkmaar dus werden die terecht kampioen. We moeten het doen met de gedachte dat we met een nagenoeg nieuwe ploeg met jonge gasten een redelijk team hebben gemaakt. Een team dat hard trainde, veel inzet toonde en altijd heeft geknokt voor de winst. Als trainer en coach heb ik nog geen team meegemaakt dat er zo voor is blijven gaan. Ik ben dan ook trots op hetgeen jullie dit jaar hebben gedaan, zowel op de training als in de wedstrijden. Wellicht hebben jullie niet altijd de speeltijd gekregen waar je dacht recht op te hebben en was je (of de niet neutrale toeschouwer ;-)) het niet altijd eens met mijn besluit om je te wisselen. Ik heb geprobeerd om binnen de mogelijkheden van het team steeds het beste resultaat te halen. Ik gebruik het woord team vaak omdat dit wat mij betreft de kern is van basketbal, jezelf ondergeschikt maken aan het team belang. Dat proces vereist aanpassen en dat is bij pubers niet vanzelfsprekend. Met hier een daar een stuk uitleg van mijn kant hebben jullie het uiteindelijk steeds weer omgezet in hard of nog harder werken. Als dit jaar een begin was van jullie verdere ontwikkeling als basketballer dan ligt er nog een mooie toekomst in het verschiet. Komend jaar mogen jullie weer. Ik hoop dat ik ook weer mag. Kijk niet terug op de 2 verlies wedstrijden, maar kijk vooral naar hoe je bent gegroeid. Wat mij betreft zeker niet onbelangrijk, durf ik te stellen dat jullie het ook op een sportieve manier hebben gedaan. Conform de regels, fanatiek en met respect voor de tegenstander. Moos heeft aangegeven om een jaar te stoppen. Dat vind ik jammer. Hij heeft niet altijd de grootste rol gehad en van mij gekregen maar was steeds waardevol in het team. Misschien als scorer niet het grootse gevaar voor de tegenstander, maar aan inzet en vechtlust geen gebrek. Ik wens hem een fijn (reis?) jaar toe en wellicht tot volgend jaar. Dan resten mij de laatste punten van dit seizoen. Jeffrey 4, Ricardo 4, Moos 3, Nando 8, Mick 13 en Omar 1. Rick had vandaag geen succes en Bas heb ik wel om laten kleden maar niet laten spelen met zijn hand. Ik hoop van harte dat jullie de komende tijd door blijven trainen. De lange zomerperiode maakt jullie Skillzz wat roestig. Mei en juni doortrainen al is het maar 1 keer per week houdt jullie nog een beetje in vorm. En vergeet niet dat jullie altijd op pleintjes kunnen spelen. Nodig elkaar uit en spreek af. Als ik daarin een rol kan spelen dan hoor ik dat graag. Voor nu een fijne zomer toegewenst en tot volgend seizoen. Coach

1 opmerking:

  1. Mooi seizoen gehad . Leuk team om te zien spelen. Lekker doortrainen in de zomer en nieuwe seizoen knallen met z'n alle.

    BeantwoordenVerwijderen